Harvoin tulee vastaan ideaa superauton ja korkean maavaran yhdistämisestä samaan pakettiin. GFG muotoilustudion julkaisemassa Kangaroo sähkösportissa yhdistyvät urheiluauton ajettavuus ja korkea maavara. Toistaiseksi on kyse vain tutkielmasta, mutta mahdollinen kysyntä voi muuttaa suunnitelmat.
GFG Style niminen yritys on uusi autonvalmistajien joukossa sen perustusvuoden ollessa 2015. Kirjainyhdistelmän GFG takaa löytyy kuitenkin tuttu sukunimi – Giugiaro. Yrityksen perustajiin kuuluvat Giorgetto ja Fabrizio Giuagiaro ovat kumpikin saavuttaneet mittavan uran autosuunnittelun parissa. Lyhyessä ajassa yritys on ehtinyt suunnitella muutamia konseptiautoja autonäyttelyihin ja nyt viimeisimpänä urheiluauton nimeltä Kangaroo.
Tarkemmat speksit autosta ovat seuraavat. Neliveto ja nelipyöräohjauksella. Akun suuruus 90kWh ja toimintasäde 450 km. Tehoa on 483hv (360kW) ja vääntöä 680Nm. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250km/h. Kiihtyvyys 0-100 km/h – 3,8 sekuntia.
Mikä on ollut auton luomisen perimmäisenä ajatuksena? Fabrizio Giugiaron mukaan tarkoituksena on ollut kuvitella tulevaisuuden urheilullinen sähköauto, joka soveltuu tieolosuhteisiin kuumalla kilparadalla sekä talvisessa lumimaisemassa. ”Kengurun tavoin se nousee ja hyppää maastosta toiseen ja on erittäin nopea!”
Toimiakseen edellämainitun kengurun tavoin autossa on kolme muuttuvaa maavaraa. Kilpaolosuhteisiin maavara on 140mm ja normiajoon 190mm. Maastoon lähdettäessä maavara nousee aina 260mm saakka. Lähestymiskulma saadaan tarvittaessa 26 asteeseen ylösvedettävän diffuusorin ansiosta.
Hiilikuitukori on varustettu kahdella 180kW moottorilla, joiden yhteisteho on siis 360kW. Kiinalainen yhteistyöyritys toimittaa autoon akut.
Nelipyöräohjaus helpottaa kääntösädettä kun alla on isot 22-tuumaiset Pirelli Scorpion -renkaat.
Sisämateriaaleina on käytetty torinolaisen PT Pantalonin toimittamaa nahkaa. Jakkarat ovat yhdistelmä nahkaa ja hiilikuitua. Kojelaudassa on kaikkiaan 3 eri näyttöä kukin omaa tarkoitusta varten. Ensimmäisessä on kamera, joka näyttää tilannetta auton ympärillä. Toinen näyttö on heti ohjauspyörän yläpuolella, joka toimii auton yleisenä valikkona. Kolmas näyttö on keskikonsolissa, jolla ohjataan navigointi- ja viihdetoimintoja.
Tätä kirjoitettaessa hinnasta ei ole vielä arvioita, koska kyseessä on vielä tutkielma. Autoa on kuitenkin jo testattu Sveitsissä St. Moritz -järven jäällä kuten talviset pressikuvat todistavat.
Leave a Reply