Intialainen Tata Motors tuo kotimaansa markkinoille täysin uuden B-segmentin pikkuauton vuodenvaihteessa 2020.
Tata panostaa isosti pikkuautosegmenttiin ja tuo markkinoille täysin uudistetun mallin Intiassa suosittuun autoluokkaan. Uusi malli tulee tarpeeseen sillä edeltävä malli, Bolt ja sitä ennen nimellä Indica Vista, esiteltiin jo 2008. Uuden Altriz-nimeä tottelevan pienen viistoperän muodot olivat jo esillä Geneven autonäyttelyssä keväällä 2019. Edeltäjäänsä nähden muotoilme on jämäkämpi ja voidaan jo puhua kulkuvälineestä, joka näyttää autolta.
Uusi pohjalevy on nimeltään Alfa ARC. Skaalautuvaa pohjalevyä tullaan käyttämään jatkossa monenkokoisissa Tata-malleissa pienistä monikäyttöautoista SUV-luokkaan asti. Pohjalevyn kerrotaan mahdollistavan tavallista suuremman tavaratilan (345 litraa) ja tasaisen lattiatilan takapenkkiläisille.
Alkuun on tarjolla vain kaksi moottorivaihtoehtoa; pieni vapaasti hengittävä 1,2-litrainen kolmisylinterinen sekä 1,5-litrainen nelisylinterinen turbodiesel. Tehot vastaavasti 85 ja 90hv. Muista voimanlähteistä sähköversio on mahdollisesti tulossa 2021 ja hybriditekniikkaakin on suunnitteilla.
Vaihteistona on saatavana vain 5-vaihteinen manuaali. Ajoneuvon pituus on karvan vaille neljä metriä. Muut mitat: leveys 1755mm ja korkeus 1523mm. Maavara on paikallisille teille riittävä 165mm. Perusmallissa vakiona 165/80R14 pyörät, dieseliin saa isompaa 16-tuumaista vannetta alle. Varustetasot ovat XE, XM ja XT, näistä viimeksi mainittu paras – siihen saa jopa LED-ajovalot.
Konsensus Intian lehdistössä on, että Tata on julkaissut auton jonka viimeistely on aivan eri luokkaa kuin edeltävissä malleissa. Sisusta 7-tuumaisella näytöllä Apple/Android liitäntöineen on ajan tasalla. Tatan muotoilukeskukset Italiassa ja Isossa-Britanniassa ovat olleet vaikuttamassa positiivisesti muotoilullisiin seikkoihin. Toisaalta taas 1,2-litraisen koneen sanotaan olevan hengettömän ja ohjaustuntuman keinotekoisen.
Myynti alkaa siis tammikuussa 2020. Hinnat Intiassa alkavat hyvin kohtuullisesta 6900 eurosta. Kalleinkin dieselmoottorinen parhaimmalla varustetasolla kustantaa vain 10600e. Varmasti tavoitteena ovat myös vientimarkkinat Afrikassa ja Euroopassa. Ei ole vaikea kuvitella auton myyvän hyvin esimerkiksi Etelä- ja Itä-Euroopassa, varsinkin jos hintataso pystytään säilyttämään likimain samana kuin auton kotimaassa.
Leave a Reply