Projekti koodinimeltään Chaos

Kreikkalainen insinööriguru Spyros Panopoulos aikoo haastaa maailman eksklusiivisimmat autonvalmistajat. Tähtäimenä on esitellä hyperauto Geneven autonäyttelyssä vuonna 2021.

Monien muiden startupien tavoin Spyros kertoo suunnitteilla olevan auton olevan ainutlaatuinen. Ehkä tässä tapauksessa itsekehuille on jopa katetta. Aivan tyhjästä hankkeeseen ei olla lähdössä. Spyros Panopoulosin insinööriosasto on parannellut noin kahdenkymmenen vuoden ajan erilaisten kilpa-autojen moottorien toimintaa. Kokemusta on karttunut projekteista jotka ovat vaihdelleet MotoGP:stä aina Formula ykkösiin.

Ammattitaito yhdessä kunnianhimon kanssa on kasvanut vuosien aikana ja nyt hetki on oikea oman automerkin suunnitteluun. Projektin koodinimenä on hieman outo Chaos, joka kuvastanee hyvin hankkeen loppuun saakka viemisen haasteita.

Ensiksi pohjustusta mekaniikkaan. Täysalumiininen 4,0-litrainen suorasuihku V10, joka tulee olemaan täysin omaa suunnittelua. Nokka-akselit ovat titaniumia. Venttiilit ovat valmistettu titanium ja Inconel -nikkelisuperseoksesta, joka kestää hyvin korkeita lämpötiloja.

Monokokki on valmistettu Zylon-nimisestä synteettisestä polymeerikuidusta. Materiaalin vahvuudesta kertoo se, että yhden millimetrin vahvuinen kuitu kestää jopa 80kg painon katkeamatta.

Nyt hieman poikkeuksellisempia yksityiskohtia tiedossa. Spyros on tehnyt vuosia suunnittelutyötä 3D-kappaleiden tulostamisessa. Autossa tullaan käyttämään mahdollisimman laajalti 3D -tulostettuja komponentteja. Vanteet, jotka ovat edessä 21- ja takana 22 -tuumaiset, tulevat olemaan 3D-tulostettua titaniumia. Tuplaturboahtimien siipipyörät ovat titanium superseosta. Männät ja kiertokanget (kuvassa) ovat 3D-tulostettuja.

Keraamiset jarrulevyt on varustettu 3D printatuilla magnesium männillä. Sisäisten massojen pienentämiseksi komponenteista on poistettu kaikki ”turha” paino ja mukana on toiminnan kannalta vain välttämätön raaka-aine. Spyros on nimennyt keksintönsä nimellä ’anadiaplasi’ ja sen luvataan keveydensä ohella myös parantavan komponentin lujuutta ja vääntöjäykkyyttä.

Tarkoituksena on valmistaa tätä 2-paikkaista nelivetoista autoa piensarjana kahdella eri teholuokalla. Karkeasti ne ovat tehoiltaan 2000 ja 3000 hevosvoimaisia.

Geneven pressipäivänä maaliskuussa 2021 tiedämme miten kunnianhimoiselle projektille nimeltä Chaos lopulta kävi.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of